Blog i aktualności

Porady oraz najnowsze informacje

  • Jak prawidlowo zabezpieczyc przewozony ladunek?

    • 2020-06-22 18:54:07

    Jeżeli w swojej pracy wykorzystujemy samochód dostawczy to z całą pewnością będziemy w nim przewozić różnego rodzaju towary. Aby nasz ładunek nie został uszkodzony podczas transportu oraz aby zachować bezpieczeństwo pojazdu, osób nim podróżujących oraz innych użytkowników ruchu drogowego musimy go stabilnie i bezpiecznie zamocować na czas podróży. Im większa masa przewożonego ładunku tym większą uwagę musimy przywiązywać do tego w którym miejscu na pojeździe oraz w jaki sposób go ustabilizujemy. Jeżeli do tej pracy wykorzystujemy furgon, to po wprowadzeniu ładunku do środka przez boczne lub tylne drzwi, należy ustawić go w taki sposób aby jego środek ciężkości znajdował się jak najbliżej osi wzdłużnej pojazdu pomiędzy ścianą grodziową, a tylną osią. Najlepiej zamocować ładunek jak najbliżej ściany grodziowej pojazdu, z punktu widzenia ewentualnego zdarzenia drogowego (wypadku), wykorzystując w tym celu mocne pasy transportowe oraz fabryczne punkty mocowania ładunku umiejscowione na podłodze lub tuż nad nią (w zależności od marki i typu pojazdu). W takie punkty mocowania ładunku wyposażony jest obecnie każdy furgon i stanowią one podstawowy sposób zabezpieczenia ładunku na czas transportu.

    Jednak nie wszystkie ładunki da się zabezpieczyć w taki sposób i tutaj zaczyna się nasza rola, aby dopasować metodę i sposób mocowania ładunku do jego rodzaju i gabarytów.

    Listwy transportowe

    Do naszych zabudów wykorzystujemy cały szereg akcesoriów ułatwiających zabezpieczenie ładunku na czas transportu. Jednym z najbardziej podstawowych są listwy transportowe. Występują one w trzech głównych grupach:
    - stalowe listwy transportowe (combi), bardzo mocne, które ze względu na swoją budowę umożliwiają zapięcie mocnych pasów lub użycie drążków rozporowych.
    - aluminiowe listwy drabinkowe często wyposażone w otulinę PVC która zabezpiecza zapięty ładunek przed otarciami. Przy ich zastosowaniu najczęściej używa się pasów o szer. 30 mm. Mogą być to pętle lub pasy zakończone płaskimi hakami.
    - ostatnia grupa to chyba najbardziej popularne szyny Airline. Są to aluminiowe listwy transportowe których budowa umożliwia w dowolnym miejscu wpięcie specjalnych zaczepów Airline. Zaczepy te należy dopasować do masy mocowanego ładunku oraz rodzaju używanych pasów transportowych. Listwy Airline nadają się do instalowania na wszystkich płaszczyznach furgonu tj. na ścianach, podłogach oraz suficie i występują w różnych kształtach przekroju oraz w zależności od obciążeń jakim mają sprostać występują w wersji lekkiej (umożliwiającej dopasowanie do krzywizny nadwozia), standardowej (lekkie, a jednocześnie wykonane ze stopu o większej wytrzymałości) i ciężkiej (wykonane ze specjalnego stopu o bardzo dużej wytrzymałości).

    Zaczepy do listew Airline

    W zależności od potrzeb, przy wykorzystaniu szyn Airline, możemy wykorzystać różnego rodzaju zaczepy. Występują one w czterech głównych grupach:
    1. Punkty mocujące – o zróżnicowanych kształtach, opatrzone odpowiednia normą (dopasowanie do masy zabezpieczanego ładunku)
    2. Uchwyty – służą jako zwykłe wieszaki lub wsporniki do drewnianych, stalowych lub aluminiowych listew konstrukcyjnych
    3. Zaczepy dokręcane – do stabilnego łączenia montowanych lub zawieszanych części z szynami Airline
    4. Do zastosowań specjalnych – do mocowania siedzisk lub sprzętu i wyposażenia które musi być szybko i łatwo demontowalny.

    Pasy transportowe

    Podstawowym narzędziem służącym do zabezpieczenia ładunku jest pas transportowy. Ze względu na sposób mocowania dzielimy je na: dwu częściowe, jednoczęściowe (pętle) oraz pasy specjalne (m.in. szelkowe lub w kształcie litery Y). Oprócz tego podziału różnią się one rodzajem zastosowanych zaczepów, mechanizmem ściągającym, szerokością i grubością pasa. Wszystkie te elementy są bezpośrednio związane z ciężarem ładunku jaki dany pas może zabezpieczyć. Choć zwyczajowo przyjmuje się że kolor pasa decyduje o jego sile - zielony (najsłabszy) następnie niebieski, żółty, czerwony i najmocniejszy pomarańczowy, to przede wszystkim należy zwracać uwagę na etykietę którą każdy pas transportowy powinien posiadać. Etykieta szczegółowo informuje o maksymalnej dopuszczalnej masie ładunku jaki może zabezpieczyć, zawiera również normę (EN 12195-2 – norma europejska) która jest gwarancją że pas posiada odpowiednie parametry. Podczas zabezpieczania ładunku za pomocą pasów należy również pamiętać o takich akcesoriach jak maty antypoślizgowe, które włożone pomiędzy podłogą pojazdu, a ładunkiem mają za zadanie w znaczący sposób ograniczyć możliwość jego przemieszczania.
    Przydatne są również kliny do ustabilizowania ładunków o owalnym kształcie oraz narożniki zabezpieczające przewożony ładunek przed uszkodzeniami spowodowanymi mocno naciągniętymi pasami.

    Siatki ochronne

    Gdy nasz ładunek jest drobnicowy tzn. składa się z wielu elementów o niewielkich gabarytach to do jego zabezpieczenia najwygodniejsza będzie siatka. Siatki ochronne produkowane są z taśm Poliestrowych o różnej szerokości lub ze sznurka polipropylenowego. Różnią się wielkością, rozmiarami oczek, liczbą i wersją elementów mocujących. Siatki maja wiele zastosowań. Często w furgonach dostawczych są wykorzystywane jako ruchoma przegroda pionowa w tym zabezpieczająca towar przed wypadaniem po otwarciu drzwi. Można nią przyciskać towar do podłogi lub ściany. Istnieją również rozwiązania wykorzystujące siatkę jako drugą podłogę na której można układać kartony. Odpowiednio dobrana siatka to bardzo szybki i łatwy sposób mocowania ładunku.

    Drążki rozporowe

    Drążki rozporowe to bardzo wygodny i szybki sposób mocowania ładunków. W transporcie ciężarowym bardzo często wykorzystuje się drążki rozporowe z napinaczem oraz zakończone płaską stopą. Takie rozwiązanie świetnie się sprawdza gdy do dyspozycji mamy płaskie i mocne płaszczyzny. W furgonach sytuacja wygląda trochę inaczej. Ze względu na ich budowę oraz krzywizny karoserii do prawidłowego zamocowania drążków niezbędne są listwy transportowe Combi lub Airline. W tym wypadku listwy muszą być montowane parami, po przeciwległych stronach, zachowując równoległość szyn oraz współosiowość otworów służących do mocowania drążka. Listwy najczęściej są wpuszczane w podłogę i mocowane na wzmocnieniach dachu, lub mocowane na ścianach bocznych w miejscach wzmocnień środkowego i górnego pasa. Im więcej punktów zaczepienia tym większe możliwości łatwego i pewnego zabezpieczenia ładunku za pomocą drążka. Należy zwrócić uwagę na fakt iż nie można zastosować drążków rozporowych w sposób poziomy w przestrzeni gdzie znajdują się drzwi boczne pojazdu. Znacznie rzadziej spotyka się rozwiązanie w którym szyny są montowane na suficie i w podłodze w układzie równoległym do osi podłużnej pojazdu. Przy pomocy drążków rozporowych możemy zabezpieczyć ładunki paletowe, duże kartony czy pojedyncze urządzenia. Drążki świetnie sprawdzają się w przypadku transportu dużych arkuszy ( blach, sklejek czy kompozytów). W małym transporcie najczęściej wykorzystuje się drążki teleskopowe lub sprężynowe, a rzadziej drążki z napinaczem. Najpopularniejsze obecnie są drążki teleskopowe którymi po złożeniu dużo łatwiej operować w ciasnych przestrzeniach i łatwiej transportować gdy nie są używane.